Najczęstsze zimowe problemy z bramą wjazdową

Brama wjazdowa, szczególnie automatyczna, jest bardzo komfortowym rozwiązaniem w okresie zimowym. Nie musimy wysiadać z ciepłego samochodu, by wjechać na teren posesji, natomiast rano unikamy dotykania zmarzniętej metalowej konstrukcji bramy. Na tym idyllicznym obrazie prędzej czy później mogą się jednak pojawić brzydkie rysy. Wielu właścicieli zgłasza zimowe problemy z działaniem bramy wjazdowej. Te najczęstsze omawiamy w naszym poradniku.

Brama przesuwna się nie otwiera/nie zamyka

Jest to wręcz typowy problem obserwowany przez właścicieli bram automatycznych. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być przeróżne:

  • blokowanie się bramy z powodu warstwy śniegu/lodu w jej świetle,
  • uniesienie się kostki brukowej w świetle bramy z powodu silnych mrozów,
  • oblodzenie listwy zębatej, po której porusza się mechanizm automatu bramowego,
  • zamarznięcie lub zabrudzenie rolki prowadzącej bramę przesuwną.

W takiej sytuacji zawsze zalecamy, aby najpierw rozłączyć automat i spróbować otworzyć bramę ręcznie, a w wolnej chwili oczyścić wszystkie elementy mechanizmu z lodu i śniegu. Jeśli to nie pomoże, należy wezwać fachowca – być może doszło do obniżenia się bramy na zawiasach/rolce prowadzącej.

Brama skrzydłowa się nie otwiera/nie zamyka

Takie objawy w przypadku bramy skrzydłowej niemal zawsze wskazują na oblodzenie zawiasów, które należy odmrozić przy pomocy np. preparatu do szyb samochodowych, a następnie solidnie natłuścić. Inną przyczyną może być warstwa lodu/śniegu na podjeździe, przez co dolna część skrzydła bramowego się blokuje.

Tutaj podobnie, jak w przypadku bramy przesuwnej, zaczynamy od rozłączenia automatu i dokładnego oczyszczenia bramy oraz podjazdu. Jeśli mechanizm nadal nie działa, wzywamy fachowca,

Awaria automatu bramowego

Do awarii automatów bramowych najczęściej dochodzi właśnie zimą. I niemal zawsze jest to spowodowane przeciążeniem, kiedy automat musi męczyć się z prowadzeniem bramy napotykającej na opór. Wówczas takim standardowym problemem jest przepalenie się bezpiecznika, który wystarczy wymienić, aby automat znów zaczął działać.

Jeśli jednak brama obsługiwana ręcznie nie stawia oporu, chodzi lekko, natomiast automat wydaje dziwne dźwięki, pracuje wolno i notorycznie przepala się w nim bezpiecznik, to najrozsądniej będzie zadzwonić po fachowca.