Konserwacja bramy wjazdowej przed zimą: warto tego dopilnować!

Brama wjazdowa, zwłaszcza wyposażona w automatykę, powinna działać bezawaryjnie w każdych warunkach pogodowych. Tylko wtedy zapewni użytkownikom oczekiwany komfort. Po kilku latach eksploatacji warto jednak zadbać o podstawowe czynności konserwacyjne, które uchronią bramę i elementy napędu przed przedwczesnym zużyciem czy nagłymi awariami. Spokojnie, nie jest to wcale kłopotliwe. W naszym poradniku podpowiadamy, na co należy zwrócić szczególną uwagę.

Ogniska korozji

Jeśli brama wjazdowa została wykonana z metalu (to zdecydowanie najpopularniejsze rozwiązanie), koniecznie trzeba się przyjrzeć jej powłoce lakierniczej. Dotyczy to także bram malowanych proszkowo. Po kilku latach kontaktu z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, powłoka mogła ulec uszkodzeniu – wówczas gdzieniegdzie pojawią się ogniska korozji.

To dobry moment, aby je szybko usunąć. W tym celu należy dokładnie oczyścić skorodowane miejsca, nanieść podkład antykorozyjny i pomalować bramę na docelowy kolor. Przed zimą można poprzestać na malowaniu punktowym, jednak wiosną sugerujemy porządne odświeżenie bramy.

Fotokomórki

Każda brama wjazdowa wyposażona w automatykę powinna posiadać zabezpieczenie w postaci fotokomórek. Ich zadaniem jest natychmiastowe zatrzymanie napędu w momencie pojawienia się przeszkody w świetle bramy. Fotokomórki renomowanego producenta są praktycznie bezawaryjne, ale przed zimą i tak warto sprawdzić ich działanie.

W tym celu oczywiście uruchamiamy automat i wchodzimy w światło bramy. Fotokomórki muszą to natychmiast zarejestrować i zatrzymać napęd. Jeśli jest inaczej, wówczas warto oczyścić powierzchnię fotokomórek i sprawdzić połączenia kablowe. W ostateczności należy wezwać specjalistyczny serwis.

Swoboda ruchu bramy

Nie ma tutaj znaczenia, czy mówimy o bramie przesuwnej czy skrzydłowej. Podczas jej ręcznego otwierania nie można rejestrować żadnego oporu czy nieprzyjemnych dźwięków. Zawiasy oraz prowadnicę warto regularnie smarować np. środkiem na bazie silikonu. Pamiętamy również o oczyszczaniu powierzchni na trasie przesuwu bramy, aby żadne elementy jej nie blokowały.

Jeśli brama pracuje z wyczuwalnym oporem, należy sprawdzić, co jest tego przyczyną. Zbagatelizowanie takiego objawu może skutkować awarią napędu. Dość częstym problemem, zwłaszcza w przypadku bram przesuwnych, jest delikatne opadnięcie konstrukcji – jest to spowodowane albo zastosowaniem zbyt cienkiego słupka, albo jego niedostatecznym ustabilizowaniem. W takiej sytuacji warto wezwać fachowców, którzy poprawią mocowanie bramy.

Nie są to szczególnie czasochłonne czynności konserwacyjne. Warto więc zaplanować je np. w sobotnie przedpołudnie, by dzięki temu mieć pewność, że brama wjazdowa będzie pracować bez zarzutu nawet w czasie mrozów.