Analiza składu ciała. O wiele lepsza niż tradycyjne ważenie!

Każda osoba, która chce schudnąć, codziennie wchodzi na wagę z nadzieją, że zrzuciła choć pół kilograma. Ta prosta czynność może oczywiście działać motywująco, ale jest jednak obarczona ogromnym marginesem błędu. Skuteczne odchudzanie nie polega bowiem tylko na utracie wagi. Dlatego w profesjonalnych poradniach dietetycznych pacjentom zaleca się przeprowadzenie analizy składu ciała. Dlaczego warto ją wykonać? Dowiesz się z naszego poradnika.

Na czym to polega?

Analizę składu ciała najczęściej przeprowadza się metodą BIA, czyli bioelektrycznej impedancji. Służy do tego specjalny aparat, który przepuszcza przez ciało prąd o niskim natężeniu. Energia przechodzi przez tkanki zasobne w wodę, w tym przez mięśnie oraz narządy wewnętrzne. Zatrzymuje się dopiero na tkance tłuszczowej. Na tej podstawie obliczany jest procentowy skład ciała pacjenta.

Dzięki badaniu możemy zatem ustalić, jaki udział w masie ciała pacjenta ma tłuszcz, a jaki mięśnie. Jeśli proporcje są zbyt mocno zachwiane na korzyść tkanki tłuszczowej, mamy do czynienia z nadwagą lub wręcz z otyłością. Metoda BIA jest o wiele bardziej precyzyjna niż zwykłe ważenie. Nie wszystkie osoby, które ważą stosunkowo dużo, mają przecież problem z sylwetką.

Badanie jest oczywiście całkowicie bezbolesne i bezpieczne dla zdrowia. Można je wykonać w dobrych poradniach dietetycznych, klubach fitness czy ośrodkach treningowych. Standardowo są mu poddawani zawodowi sportowcy.

Mamy wyniki. Co teraz?

Podstawą jest ich prawidłowe zinterpretowanie. Dlatego tak ważne jest, aby badanie zostało przeprowadzone pod okiem doświadczonego specjalisty, najlepiej dietetyka. Warto przy tym wiedzieć, że według skali Jana Tatonia, optymalna zawartość tkanki tłuszczowej w ciele dorosłej kobiety wynosi od 17 do 30%, natomiast u mężczyzny od 8 do 20%. Skąd taka dysproporcja? Odpowiedź jest prosta. Kobiety mają piersi, a one w dużej części składają się właśnie z tłuszczu.

Po zinterpretowaniu wyników dietetyk zaproponuje pacjentowi odpowiedni plan postępowania. Powinien on uwzględniać zarówno przejście na zdrową, niskotłuszczową dietę, jak i zwiększenie aktywności fizycznej. Jedynie połączenie obu tych kwestii może przynieść spektakularne i – to bardzo ważne – trwałe rezultaty.

Wykonanie analizy składu ciała jest polecane wszystkim, nie tylko osobom chcącym schudnąć. Niektórzy cieszą się całkiem niezłą sylwetką, ale jednocześnie mają zbyt wysoki udział tłuszczu w masie ciała. Stanowi to bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia. Zbyt obfita tkanka tłuszczowa prowadzi do schorzeń układu sercowo-naczyniowego czy miażdżycy.