Zacina się, skrzypi, nie chce się otworzyć? Jak uniknąć problemów z bramą wjazdową?

Data wpisu: 24.07.2017
Zdjęcie główne #38 - Zacina się, skrzypi, nie chce się otworzyć? Jak uniknąć problemów z bramą wjazdową?

Brama wjazdowa wyposażona w napęd elektryczny to ogromne udogodnienie dla mieszkańców. Wjazd na posesję i wyjazd z niej jest możliwy bez konieczności opuszczania samochodu, co jest szczególnie komfortowe zimą. Trzeba jednak pamiętać, że zaniedbana brama oraz nieserwisowany napęd w końcu zaczną odmawiać posłuszeństwa, a poważna awaria nastąpi w najmniej spodziewanym momencie. Jak uniknąć przykrej niespodzianki? Przeczytaj nasz poradnik.

Wszystko zaczyna się na etapie montażu

Doświadczenie pokazuje, że gros problemów z użytkowaniem bramy wjazdowej, ma swoje źródło w nieprawidłowym montażu. Nie wszystkie ekipy, które oferują tego typu usługi, znają się na swojej pracy. Często jest też tak, że sam inwestor chce za wszelką cenę zaoszczędzić na robociźnie i materiale, przez co kupuje bardzo tanią bramę w markecie budowlanym, słupki o małej średnicy i oczywiście chiński napęd. Trudno w takiej sytuacji oczekiwać, aby brama działała bezawaryjnie przez długie lata.

Problemy najczęściej zaczynają się wraz ze spadkiem temperatury. Fatalnie wykonana i zamontowana brama zaczyna opadać i ocierać o podłoże, co zwykle uniemożliwia jej otwarcie (szczególnie dotyczy to bram skrzydłowych). Pojawiają się nieprzyjemne piski, napęd wyraźnie zwalnia i hałasuje, aż w końcu przestaje działać. Inwestor zostaje z bramą, którą musi otwierać ręcznie, w dodatku używając do tego sporej siły. O komforcie można zapomnieć.

Nawet dobra brama wymaga konserwacji

Załóżmy, że bramę wykonała i zamontowała profesjonalna firma. Całość została solidnie osadzona w gruncie, dobrze wypoziomowana, a do otwierania bramy użyto wysokiej jakości napędu elektrycznego renomowanego producenta. Czy to zwalnia właściciela z obowiązku dbania o bramę wjazdową? Absolutnie nie!

Aby zachować gwarancję na wykonaną pracę, należy przynajmniej raz w roku zlecić przegląd bramy i napędu. Powinna się tym zająć ta sama firma, która przeprowadziła montaż. Serwis kosztuje 200-300 złotych (ceny zależą od regionu kraju i renomy wykonawcy) – to niewielka kwota biorąc pod uwagę, że przegląd obejmuje wiele czynności sprawdzających i konserwacyjnych, jak chociażby smarowanie i regulacja napędu.

Zwykłe czynności eksploatacyjne

Nie zapominajmy, że największy wpływ na sprawność bramy i napędu ma sam użytkownik. Nieprawidłowa, często brutalna eksploatacja, na pewno prędzej czy później doprowadzi do kosztownej w usunięciu awarii. Dlatego warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • Jeśli napęd zatrzymuje bramę w trakcie otwierania/zamykania, nie należy zmuszać go do dalszej pracy,
  • Zimą należy regularnie usuwać śnieg i lód z podjazdu, aby nie tworzyły się przeszkody dla bramy,
  • W okresie bardzo silnych mrozów warto rozważyć ręczne otwieranie bramy,
  • Należy unikać wielokrotnego otwierania i zamykania bramy pod rząd przy pomocy automatu – to nie jest zabawka!

Prawidłowa eksploatacja bramy, połączona z jej profesjonalnym montażem i serwisowaniem, gwarantuje wieloletnią bezawaryjną pracę i wysoki komfort mieszkańców, w dodatku przez cały rok.

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.